گروه پژوهشی مواد و مرکز خدمات فنی و مهندسی

سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

چهارشنبه ، 11 مرداد 1396 تعداد بازدید:

اجرای فاز دوم تولید پوست‌ مصنوعی

اشتراک گذاری

سرپرست گروه پژوهشی مواد جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با بیان این که تدوین دانش فنی پروژه‌های دانش‌بنیان و نیازمحور اولویت ما برای انجام پژوهش‌ها است، گفت: ساخت لنزهای چشمی دارورسان با همکاری دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و تولید پوست‌های مصنوعی برای ترمیم سوختگی و زخم‌های دیابتی که اکنون فاز دوم آن در حال انجام است، از جمله اقدامات ما بوده است.

دکتر احمد مولودی در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: اولین رویکرد ما برای شروع پروژه، نیاز آن محصول در جامعه است؛ بدین معنی که لزوما باید برای آن پروژه نیاز و بازار داخلی وجود داشته باشد. در این راستا دانش‌بنیان بودن محصول نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین یکی از اولویت‌های دیگر برای انتخاب پروژه، استراتژیک بودن محصول است. در این صورت اگر به هر دلیلی امکان تامین قطعه از منابع خارجی نبود، بخشی از کشور دچار اختلال نخواهد شد.

وی، ضمن معرفی  گروه پژوهشی مواد جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، اظهار کرد: مرکز خدمات تخصصی فنی مهندسی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی از سال 64 با توجه به نیازهای فنی مهندسی استراتژیک آن زمان که اغلب در زمینه قطعات حساس کشاورزی و صنایع دفاعی بود، تاسیس شد. از سال 86 گروه پژوهشی مواد با رویکرد روش‌های ساخت مواد پیشرفته پایه‌ریزی شد و بعد از دو سال موافقت اصولی را دریافت کرد و در سال 92  نیز موفق به کسب موافقت قطعی شد.

سرپرست گروه پژوهشی مواد جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر گروه پژوهشی مواد در سه زمینه کامپوزیت‌ها، بیو مواد و نانو مواد مشغول به فعالیت است، ادامه داد: در حوزه کامپوزیت‌های فلزی از سه سال قبل اولین پایلوت تولید نیمه‌صنعتی فوم‌های آلومینیومی را در داخل کشور راه‌اندازی کردیم؛ فوم‌های فلزی دسته جدیدی از مواد مهندسی هستند که با توجه به داشتن تخلخل، خواص ویژه‌ای مانند استحکام به وزن بالا، جذب انرژی بالا، نسبت سطح به حجم زیاد و جذب صوت پیدا می‌کنند. تاکنون در داخل کشور نیز در این زمینه تحقیقات و مطالعات متنوعی صورت گرفته است، اما هنوز هیچ واحد دیگری وارد فاز تولید صنعتی نشده است.

مولودی تاکید کرد: در بخش بیومواد، پروژه طراحی و ساخت نمونه‌های اولیه پیچ‌های پلیمری قابل جذب جهت بازسازی تاندون‌های صلیبی زانو انجام شده است که یکی از مزایای این مواد حذف عمل جراحی مجدد و بهبود سازگاری با بدن است. 

وی تصریح کرد: ساخت لنزهای چشمی دارورسان در فاز تحقیقاتی نیز با همکاری دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت گرفته است. پروژه دیگری که اکنون فاز دوم آن در حال انجام است، ساخت پوست‌های مصنوعی برای ترمیم سوختگی و زخم‌های دیابتی است.

اخبار و رویداد ها