گروه پژوهشی مواد و مرکز خدمات فنی و مهندسی

سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

يک شنبه ، 05 آذر 1402 تعداد بازدید:

نهایی شدن دو محصول برای تولید در گروه پژوهشی مواد نوین جهاددانشگاهی خراسان رضوی

اشتراک گذاری

مدیر گروه پژوهشی مواد نوین جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه از بیومتریال‌ها یا بیوموادها می‌توان در بهبود، درمان، التیام و یا جایگزینی بافت موجودات زنده استفاده کرد، گفت: استفاده از قطعات خارجی در بدن به‌منظور ترمیم و بازسازی قسمت‌های آسیب دیده از دیرباز در علم پزشکی مورد استفاده بوده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، مهندس احمد مولودی با بیان این مطلب افزود: باید بیوموادها، از نظر شیمیایی خنثی باشند، اثر سوء بر بافت‌های مجاور نداشته باشند، طول عمر آن‌ها زیاد باشد،استحکام خستگی بالا داشته باشند و بر فرایندهای متابولیسم آزاد بدن تأثیر مخرب نداشته باشند.

به گفته وی، زمینه تخصصی این گروه شامل تحقیق و بررسی خواص انواع مواد مورد استفاده در تولید قطعات مهندسی پزشکی و همچنین تدوین دانش فنی در خصوص روش‌های ساخت و تولید این مواد و قطعات می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه "تدوین دانش فنی، طراحی و توسعه کیفی بیومواد پزشکی"  مهمترین ماموریت گروه پژوهشی مواد نوین جهاددانشگاهی خراسان رضوی است.، تصریح کرد: تمرکز اصلی پژوهش در گروه، بر طراحی و ساخت داربست‌های متخلخل دوبعدی و سه‌بعدی زیست‌سازگار و زیست تخریب‌پذیر برای کاربردهای مختلف مهندسی بافت می‌باشد.

مدیر گروه پژوهشی مواد نوین جهاددانشگاهی خراسان رضوی به زمینه‌های اصلی پژوهش در گروه اشاره و عنوان کرد: قابلیت تولید و مهندسی بافت جایگزین‌های پوستی قابل جذب، قابلیت تولید پیچ‌های پلیمری قابل جذب، مورد کاربرد در عمل‌های جراحی ACL و قابلیت تولید فوم‌های تیتانیومی مورد استفاده در ایمپلنت‌های دندان و استخوان و قابلیت تولید مواد ترمیم دندانی اعم از کامپوزیت‌ها و سیمان‌های دندانی از جمله زمینه‌های اصلی پژوهش در این گروه است.

به گفته مولودی، قابلیت اعمال پوشش‌های آنتی‌باکتریال و بایواکتیو بر روی سطوح ایمپلنت‌های مورد کاربرد در پزشکی و قابلیت تولید قالب‌ لنزهای چشمی نرم و تماسی از زمینه‌های اصلی پژوهش در گروه پژوهشی مواد نوین جهاددانشگاهی خراسان رضوی است.

اخبار و رویداد ها